Saturday, May 1, 2010

10 Tip Hidup Lebih Bertenaga

Helllllooooooooooo................cik fynaz dicini......

salam...

hye....

Today, cik fynaz nak share ape yg cik fynaz baca dr majalah rapi mengenai tip hidup lebih bertenaga...mari kite baca.....=D

1. Atasi Tekanan

Tekanan membuatkan kita kurang bertenaga dan mempercayai diri sendiri. Sebaliknya, atasi tekanan dengan baik, berfikiran terbuka dan jgn biarkan tenaga berkurangan dek krn tekanan.

2. Senaman


Lakukan senaman sekurang-kurang 30 minit setiap hari. Senaman dapat menjaga kesegaran badan dgn baik dan menjadi bentuk badan lebih ideal. Tanpa senaman juga membuatkan anda malas berfikir.

3.Hubungan Sihat

Anda yg mempunyai ikatan keluarga yg rapat kurang mengalami kesakitan dan cpt sembuh sakit. Malah, hubungan yg baik sesama keluarga dan rakan-rakan menjadikan kehidupan seseorang lebih bermakna.

4. Berehat Secukupnya

Jangan biarkan tekanan menghantui hidup dan tenaga kita. Tidurla dgn cukup dan menikmati hujung minggu dengan istirehat sebaiknya.

5. Hidup Yang Seimbang


Kehidupan yg tidak bahagia membuatkan kita sedih, tegang dan tertekan. Sedangkan hidup yg seimbang akan memberikan ketenagan, kedamaian dan tenaga.

6. Makanan Yang Seimbang


Ambillah makanan yg kaya dgn antioksidan. Gandum, buah-buahan dan sayuran mengandungi fitokimia yg membantudlm kesihatan badan. Ia juga melindungi sel- sel badan drpd kanser, penyakit jantung dan penuaan.

7. Semangat

Pegangan agama yang dianuti memberi semangat dan perasaan percaya kpd diri.

8. Jadual Teratur

Gaya hidup yang tidak teratur menyebabkan kita mengalami gangguan tumpuan, mental dan udah terganggu. Buat jadual secara teratur agar dapat menjaga mental lebih segar.

9. Cegah Penyakit

Lakukan pemeriksaan kesihatan secara teratur. Kita mungkinakan merasa lebih baik apabila kita dapat mengendalikan kesihatan kita sendiri.

10. Air yang Cukup

Kekurangan air juga boleh menggangu tumpuan, kesedaran dan ingatan dlm jangka pendek. Ia juga dikaitkan dengan masalah sakit kepala. penat dan kurang perhatian.

No comments:

Post a Comment